fredag 15 juli 2011

Vad bra jag är!

En standardrätt i mitt hushåll är paj. Jag har tidigare bloggat om tacopajen. En annan vanlig variant är med kyckling och broccoli. Nu råkade vi dock ha spenat hemma som behövde gå åt, och en rätt stor bit krämig, feta-liknade ost. Med lite äggstanning blev det en utmärkt paj, bättre än på länge. Kan det bero på de rikliga mängderna paprikapulver?

Vadbra-paj!
Gör deg med fett, vetemjöl och vatten enligt Vår Kokbok. Förgrädda i ugnen på 225°C.

Fetaost (ca 5x5x10 cm)
Spenat (gissningsvis 200 g)
Kycklig (1-1.5 filé)
2 ägg
1.5 dl mjöl
paprikapulver
svartpeppar
örter

1. Dela kycklingen i munsbitar och stek den med rikligt med paprikapulver
2. Finfördela (mosa) fetaosten och blanda allt utom kyckligen.
3. Lägg kycklingen i formen. Häll blandningen över.
4. Grädda i mitten av ugnen tills äggstanningen har stannat, gissningsvis 30-20 min.

Jag serverade till och med en blandad sallad – och crème fraîche så klart.

Inga kommentarer: