söndag 16 januari 2011

Att göra sushi hemma.

Jag tycker att sushi är fantastiskt gott. Men man kan inte äta ute jämt så jag har lärt mig att göra själv. De kanske inte blir prefekta men tillräckligt goda för att duga för mig.

Du behöver:
  • Rundkornigt ris, t.ex. grötris. Det finns speciellt sushiris men det brukar vara betydligt dyrare bara för namnet.
  • Risvinäger.
  • Socker och salt, inte så mycket.
  • Bambumatta. Billiga och gör det mycket enklare att tillverka maki.
  • Noriark. Tunna, svarta ark av sjögräs.
  • Wasabi. Finns som pulver att blanda med vatten eller färdig pasta på tub. Smaken påminner lite om pepparrot.
  • Japansk soya. Tunnare och mildare än den kinesiska.
  • Fyllning. T.ex. avocado, gurka, krabba, lax eller tonfisk. Jag rekommenderar inte jätteräka efter som produktionen av dem skövlar mangroveskogen.
Det mesta finns i BlueDragons sortiment i de flesta dagligvarubutiker. Tyvärr brukar det vara ganska dyrt och kan man hitta en asiatiskt butik är det oftast roligare. Jag brukar alltid handla mina varor på Hung Fat Trading Asien Livs på Östra Hamngagtan 19 i Göteborg.

Nigiri – riskudde med fyllning på

Låt riset stå i vatten ett tag eller skölj det noggrant. Tanken är att rismjölet som sitter på riskornen ska försvinna. När vattnet är helt klart är rismjölet borta. Det är inte tokpetigt om det är lite grumligt kvar.

Koka sedan 7 dl ris med 8 dl vatten tills vattnet är borta och riset mjukt. Låt det inte vara för blött. Blanda 5 msk risvinäger, 5 msk socker och 1 tsk salt. Det kan behöva värmas lite i micron eller i en kastrull för att salt och socker ska lösa sig i vinägern. När riset är klart, rör ner vinägerblandningen i riset. Rör om försiktigt men noggrant. Låt riset svalna.

När du hanterar det avsvalnade riset är det lättast om du har fuktiga eller blöta händer. Då klibbar riset inte främst fast på dina fingrar. För att göra så kallade nigiri, så formar man en liten boll av riset och lägger någon fyllning ovanpå. En tunn skiva lax eller en avocadoklyfta exempelvis. Lägg gärna lite wasabi under fyllningen för att ge sushin mer sting.

Maki – ris och fyllning inrullat i sjögräsark. Kan varieras på otaliga sätt.

För att göra makirullar rekommenderar jag den är videon. Den är på engelska, men mycket pedagogisk och tydlig. Variera din fyllning efter behag.

Njut din sushi med soya och wasabi efter behag. En del vill också ha inlagd ingefära till för att neutralisera smaken mellan bitarna. En kopp grönt te eller lite sake passar bra att dricka till.

Inga kommentarer: