tisdag 18 januari 2011

Öl

dn.se låter man några av branchens främsta sia om ölkulturens utveckling under året som ligger framför oss. Jag tycker att det är fantastiskt roligt att fler uppskattar ett gott öl och att utbudet sträcker sig längre än till 'en stor stark'. Jag lärde mig själv att dricka öl genom att smaka på en Belgisk Chimay. Den passade utmärkt till rollokola och sen dess betyder "en blå" inte längre blask…

Är du i Göteborg och vill dricka öl rekommenderar jag Tre små rum. En mysig lokal och ett utbud något över det vanliga. Även Ölrepubliken, tidigare Delirium, har ett gediget sortiment av kvalitetsöl.

Efter några besök i Köpenhamn vill jag även rekommendera Nørrebro bryghus som har restaurang och pub i samma lokaler som sitt bryggeri! De serverar sina egna öler som byts med jämna mellanrum. Bombay Pale Ale är en personlig favorit och två flaskor följer med hem i resväskan.

Även bryggeriet Mikkeller har en bar i Köpenhamn. Inte riktig samma mysfaktor på lokalen, men helt okej och mycket gott öl.

Vill du hålla koll på vad som händer i ölvärlden rekommenderar jag Ölfrämjandets hemsida. De anordnar även olika event som jag har hört ska vara väldigt trevliga.

Inga kommentarer: