måndag 17 januari 2011

Min bästa kladdkaka

Alla har väl ett recept på kladdkaka som de bara älskar och som är det bästa i världen! Så även jag. Mitt är från KP, vilket nummer har jag sedan länge glömt, och mycket enkelt. Det blir kladdigt, kompakt och väldigt gott, speciellt om man frågar min kära bror. Serveras helst med grädde och eventuellt frukt och bär. Men om man är riktigt sugen så fungerar det bra utan också!

Kladdkaka


100 g smör eller margarin
1.5 dl mjöl
3 dl socker
4 msk kakao
1.5 tks vaniljsocker
2 ägg

1. Sätt ugnen på 175 °C.

2. Smält fettet.

3. Smörj och bröa en springform. Spänn fast bakplåtspapper på botten och smörj och
bröa kanterna. Istället för ströbröd brukar jag ta mannagryn eller grahamsmjöl, som känns mjukare.

4. Blanda samman alla torra ingredienser.

5. Rör ihop det torra med smält fett och äggen.

6. Häll i formen

7. Grädda i mitten av ugnen i 30 minuter.

8. Servera något svalnad med vispad grädde och frukt (det går bra utan också).


Vill man göra en mer avancerad chokladkaka så rekommenderar jag den här chokadkakan som känns lite mer som en mousse. Det är lite mer jobb men med sin rika chokladsmak känns den oerhört lyxig.

Lyxig chokadtårta


250 g mörk choklad
250 g osaltat smör
4 dl florsocker
1,5 dl vetemjöl
4 ägg
3 msk apelsinjuice

1. Smält choklad, smör och florsocker under omrörning i en skål som du ställer i en kastrull med sjudande vatten.

2. Sikta ner mjölet och vispa i äggen ett åt gången. Vispa sedan i apelsinjuice och skal.

3. Häll upp blandingen i en smord springfrom och baka den 180 grader i 18-20 minuter. Alternativt i portionsformar i 6-8 minuter.

4. Serveras avsvalnad med vispad grädde och frukt.

Inga kommentarer: