fredag 28 januari 2011

Godaste fiskgrytan

Mina föräldrar är fenomenala på fisk. Morfar var ivrig hobbyfiskare med sina rötter på Orust, och det verkar ha smittat av sig. Vi fiskar förstås inte så värst ofta men lagar och äter desto oftare. Så var det i alla fall när jag bodde hemma. Nu är det väl si och så med fiskätandet men när jag är hembjuden till mina föräldrar blir jag lika glad varje gång jag får Brännöfisk.

Brännöfisk

500 g rödspättafillé eller annan plattfisk
250 g crème fraice
2 dl vitt vin
1 msk hummerfond (ej i grundreceptet)
1 burk röd eller vit rom
vitpeppar
100 g skalade räkor

1. Salta vitpeppra och dilla filéerna på ena sidan. Rulla och ställ dem på högkant i en traktörpanna

2. Blanda en sås på crème fraicen, hummerfonden, rommen och smaka av med vitpeppar.

3. Häll såsen över fisken i pannan. Låt sjuda i ca 7 minuter, tills fisken är klar. Strö räkorna över mot slutet.

4. Servera med potatismos, duchesstoppar, kokt potatis eller ris. Fast det är bra om man kan få upp den goda såsen på ett bra sätt. ;)

Inga kommentarer: